Publication list

Books

/1/ Sebestyén, R, A tizennegyedik (The fourteenth). A collection of essays-short stories on human geography and Otherness). Ed. by Zsolt Láng, Bookart, Csíkszereda. 2010.

 

Contributor to book/anthology/ conference

/2/ Sebestyén, R 2016, ‘Before It Is Too Late. Social sensitivity, synchronicity and participatory aspects of Scandinavian culture, with a special outlook on the oeuvre of Thierry Geoffroy, Colonel‘ Varga, A. (ed): in: Határutak / Border Roads, TESZT, pp. 6-25.

/3/ Sebestyén, R 2015, ‘Hungarian Butoh’. Orinska, S. (ed) in: butō, Mansarda, Latvia, pp. 130-134.

/4/ Sebestyén, R 2014, ‘Spaces Redrawn By Theatre’. Passage festival: dialogue of urban and theatrical spaces. Crişan, S (ed) in: Symbolon. Journal of Theatre Studies, (peer-reviewed), Tîrgu Mureş.

/5/ Sebestyén, R 2012, ‘Ógörög kortársaink’ (‘The Ancient Greeks, Our Contemporaries’). Crişan, S (ed) in: Symbolon. Journal of Theatre Studies, (peer-reviewed), Tîrgu Mureş, pp. 53-61.

/6/ Sebestyén, R 2011, ‘Heterotópiák. A tér dramaturgiája a Maladype előadásaiban’. /‘Heterotopias. The Dramaturgy of Space in Maladype’s Productions’ . Huszár, S & Sebestyén, R (eds) in: Maladype 10 Év/Years. Budapest, pp. 162-171.

/7/ Sebestyén, R 2007, ‘Three Journeys into the Depth of the Soul’. Král, K (ed) in: World and Theatre,  Prague, pp. 63-69.

/8/ Sebestyén, R 2006, ‘A görög tragédia, mint különálló műfaj’ (‘Greek Tragedy as a Genre’). Mestyán, Á & Horváth, E (eds) in: Látvány/színház. Perforamtivitás, műfaj, test. L’Harmattan, Paris, Budapest, pp. 119-129.

/9/ Sebestyén, R 2005, ‘Reading remote places in Aeschylus’ tragedies’. Béres, A & Leahu, O&Lázok, J (eds) in: Symbolon. Journal of Theatre Studies, (peer reviewed), Tîrgu Mureş, pp. 129-137.

/10/ Sebestyén, R 2004, ‘Perfectly Different Worlds. On Sándor Zsótér’s Antiquity’. Král, K (ed) in: World and Theatre, Prague, pp. 71-77.

/11/ Sebestyén, R 2004, ‘Cutting Edge opera in Hungary’. Fábri, P (ed) in: A Shabby Paradise. Contemporary Hungarian Theatre. ITI, Budapest, pp. 27-34.

/12/ Sebestyén, R 1997, ‘Felhőkakukkvár. A Tamási-drámáról három tételben’ (‘Nephelococcygia. Three Movements on Tamási’s dramaturgy’) . Visky, A (ed) in: Színház és rítus. 100 éve született Tamási Áron. Cluj-Sfîntu Gheorghe, pp. 55-66.

 

Contributor to periodicals

/13/ Sebestyén, R 2015, ‘Trampoline House: space for connection in Copenhagen’ (report on a refugee centre in Denmark). 9 July 2015.

/14/ Sebestyén, R 2015, ‘Great beauty, great barriers: an Eastern-European migrant in Australia’s north’. The Migrationist, 20 March 2015.

/15/ Sebestyén, R 2015, ‘Stories that have never been told: refugee kids and artist beyond words’ (interview with a dancer-choreographer working with refugee kids in the Middle East). 15 Feb. 2015.

/16/ Sebestyén, R 2014, ‘Routes inside and outside our heads’, Svet a Divadlo, Prague, XXV, pp. 64-67.

/17/ Sebestyén, R 2014, ‘From Budondo to Lund University’ (interview with a student from Uganda studying in Malmö). The Migrationist, 7 Oct. 2014.

/18/ Sebestyén, R 2014, ‘No dominance: an interview with Rozália Brestyánszky-Boros.’ The Migrationist, 1 Aug. 2014.

/19/ Sebestyén, R 2014, ‘Turning margin into centre’ (interview with an Iranian refugee in Denmark). The Migrationist, 29 May 2014.

/20/ Sebestyén, R 2014, ‘Another home for us’ (interview with a Romanian-Hungarian migrant in Hungary). The Migrationst, 1 May 2014.

/21/ Sebestyén, R 2014, ‘Ha színre lép a láncfűrész’ (‘When the chainsaw steps on the stage’ – on Roger Vitrac: Victor, or Power to the Children). Színház, Budapest, XLVI/4.

/22/ Sebestyén, R 2013, ‘In and out of Hungary. Migration trends in a Central-European country.’ The Migrationist, 20 Dec.2013.

/23/ Sebestyén, R 2013, ‘Reflexív játékok’ (‘Reflexive Games – on the Shakespeare-festival in Helsingør’). Színház, Budapest, XLVI/11.

/24/ Sebestyén, R 2013, ‘Tudós nő táncol. Dienes Valériáról – kánonok nélkül.’ (‘A dancing researcher woman. On Valéria Dienes – without canons’). Színház, Budapest, XLVI/3.

/25/ Sebestyén, R 2012, ‘Nové jazyky’ (‘New Languages’. On the Minority Theatre Festival). Svet a Divadlo, Prague, XXIII/6, pp. 70-76.

/26/ Sebestyén, R 2012, ‘A nyúl vacka és a befogadói képzelet’ (‘The Hide of the Rabbit and the Imagination of the Reader’. On the dramaturgy of István Örkény.). Látó, Marosvásárhely, vol. XXIII/4, pp. 39-47.

/27/ Sebestyén, R 2009, ‘A görög tragédia születésének helye’ (‘The Birthplace of the Tragedy’). Korunk, Kolozsvár, vol. XX/1, pp. 25-31.

/28/ Sebestyén, R 2007, ‘Széljegyzetek. A budapesti és a sepsiszentgyörgyi Lear király közös próbáiról’ (Rehearsal diary on parallel rehearsals of the National Theatre, Budapest, Hugnary and Tamás Áron Theatre, Sfîntu Gheorghe, Romania of King Lear) Ellenfény. Budapest, 12/70, pp. 4-7.

/29/ Sebestyén, R 2007, ‘Rádiójelek a Taigetoszról. Tasnádi István drámakötetéről’ (On the plays of a Hungarian contemporary playwright). Ellenfény, Budapest, 12/68-69, pp. 12-13.

/30/ Sebestyén, R 2006, ‘Szellemi kalandok a Krétakörrel’ (On cutting-edge approach of the Chalk Circle company). Svĕt a Divadlo, Prague, XVII/4, pp. 24-27.

/31/ Sebestyén, R 2006, ‘A felszín kétes dicsérete. Just for Show – DV8’ (On the performance of the DV8). Ellenfény, Budapest, 11/57, pp. 34-35.

/32/ Sebestyén, R 2005, ‘Hip-hop kültészet, tánc és belső monológ. Politikai színház a nyitrai fesztiválon’ (On the political theatre at the International Theatre Festival, Nitra, Slovakia). Ellenfény, Budapest, 10/54, pp. 43-45.

/33/ Sebestyén, R 2005, ‘Látványos szószínház. Angol kortárs darabok Londonban’ (On contemporary plays staged in London). Ellenfény, Budapest, 10/52, pp. 42-45.

/34/ Sebestyén, R 2005, ‘Álmok nyelvén. Jean Genet: Négerek, Maeterlinck: Pelléas és Mélisande’ (On performances of the Maladype company). Ellenfény, Budapest, 10/51, pp. 24-26.

/35/ Sebestyén, R 2005, ‘Tajemství všech tajemství. Madalype – divadlo setkávání. (On Maladype – the company of encounters) Svĕt a Divadlo, Prague, XVI/4, pp. 112-121.

/36/ Sebestyén, R 2005, ‘Hideg hullámok. Színházi fesztivál Nyitrán’ (On the Interantional Theatre Festival, Nitra, Slovakia). Ellenfény, Budapest, 10/48, pp. 43-46.

/37/ Sebestyén, R 2004, ‘Helyek, ahol még sosem voltunk. A Budapesti Őszi Fesztivál előadásai’ (On the perforamnces of the Budapest Fall Festival). Balkon, Budapest, 10, pp. n.a.

/38/ Sebestyén, R 2004, ‘Közel a léthez. Angelin Preljocaj: Near Life Experience’. Ellenfény. Budapest, 9/44, pp. 44-46.

/39/ Sebestyén, R 2004, ‘Ösztönök mértana. Cantique, Chorale – Company Marie Chouinard’ (On two performances of the Company Marie Chouinard). Ellenfény, Budapest, 9/42, pp. 44-45.

/40/ Sebestyén, R 2004, ‘Érzékletes színházi esszék. Átváltozások. Jelenetek Euripidész Élektrájából – Gardzienice’ (On the performances of the Gardzienice company). Ellenfény, Budapest, 9/42, pp. 4-7.

/41/ Sebestyén, R 2004, ‘Hét kapu vára – Aiszkhülosz Heten Thébai ellen című darabjának térkezelése’ (On meta-spaces of Aeschylus’ Seven Against Thebes). Ókor, Budapest, III/4, pp. 13-20.

/42/ Sebestyén, R 2004, ‘Kényszer-szórakozás. First Night – Forced Entertainment’. Ellenfény. Budapest, 9/40, pp. 45-46.

/43/ Sebestyén, R 2004, ‘A bambusz dicsérete. A száz bambusz hangjának csarnoka – Medence Csoport és Élőkép Egyesület’ (Praising The Bamboo. On a Preformance by Medence Group and The Living Picture Association) Ellenfény. Budapest, 9/40, pp. 28-30.

/44/ Sebestyén, R 2004, ‘Tajemnica tajemnic’ (On the early performances of the Maladype theatre). Didaskalia, Kraków, pp. 55-57.

/45/ Sebestyén, R 2004, ‘Alternatywna folk-opera’ (On performances of Béla Pintér’s company). Alternatív folk-opera. Didaskalia, Kraków, pp. 58-59.

/46/ Sebestyén, R 2004, ‘Mérgező. Toxic – Csabai Attila társulata’ (On a dance performance by Attila Csabai). Ellenfény, Budapest, 9/39, pp. 9-11.

/47/ Sebestyén, R 2003, ‘Síró Jézus, lebegő szerelmesek. Circus Cirkör: Rómeó és Júlia’ (On the performance of Cirkus Cirkör). Balkon, Budapest, 6-7, pp. n.a.

/48/ Sebestyén, R 2003, ‘Külhoni szeletek. Kortárs drámafesztivál’ (Slices From Abroad. Contemporary Drama Festival, Nitra) Ellenfény. Budapest, 8/37, pp- 32-38.

/49/ Sebestyén, R 2003, ‘Háy János : Gézagyerek. A darab és az előadás recepciója.’ (On the reception of a Hungarian contemporary play and its staging) Ellenfény. Budapest, 8/35, pp. 20-23.

/50/ Sebestyén, R 2003, ‘Néhány dolog. Few Things – Needcompany’ (On the performance of the Needcompany). Ellenfény, Budapest, 8/35.

/51/ Sebestyén, R 2003, ‘A tér körbeér. Marius von Mayenburg: A hideg gyermek’ (On Marius von Mayenburg’s dramaturgy and the staging of ‘The Cold Child’). Ellenfény, Budapest, 8/33, pp. 7-10.

/52/ Sebestyén, R 2003, ‘A jövő tánca – a múltból. Isadora Duncan Nemzetközi Emlékfesztivál’ (On the Isadora Duncan-Festival). Ellenfény, Budapest, 8/32, pp. 10-14.

/53/ Sebestyén, R 2003, ‘Gyurma’ (On a Russian performance of Vasili Sigarev’s play). Színház, Budapest, XXXVI/2, pp. 40-42.

/54/ Sebestyén, R 2003, ‘Nyitrai körkép. Nemzetközi színházi találkozó Nyitrán’ (On the International Thearre Festival, Nitra, Slovakia). Ellenfény, Budapest, 8/31. pp. 31-33.

/55/ Sebestyén R, 2002, ‘Az Ezeregyéjszakától a Vagina Monológokig. Caragiale Nemzeti Fesztivál Bukarestben’ (On the National Theatre Festival, Bucharest, Romania). Világszínház, Budapest, XVI/6, pp. 2-9.

/56/ Sebestyén, R 2002, ‘Stuffed. La dolce vita ! Az oslói norvég színház előadása.’ (On the performance of the Norwegian theatre from Oslo). Balkon, Budapest, 9, pp. 9-12.

/57/ Sebestyén, R 2002, ‘Sarah Kane: Megtisztulva’ (On ‘Cleansed’ by Sarah Kane). Ellenfény, Budapest, 8/27, pp. 28-30.

/58/ Sebestyén, R 2002, ‘Kapcsolatok. Kapcsolat, Tavaszi áldozat. Ballet Preljocaj’ (On the guest performance of the Ballet Preljocaj). Ellenfény, Budapest, 7/33, pp. 42-44.

/59/ Sebestyén, R 2002, ‘Tačke potiranja’ (On the beginnings of the Romanian and Hungarian dramaturgy). Scéna, Novi Sad, XXXVIII/ 5, pp. 15-28.

/60/ Sebestyén, R 2002, ‘Erósz-Tanatosz : döntetlen. Compagnie Pál Freanák: KáOsz – Carmen 7x’ (On two performances of Compagnie Pál Frenák). Balkon, Budapest, 4, pp. 44-45.

/61/ Sebestyén, R 2002, ‘Élet és halál küszöbe. A virrasztók – Compagnie Joseph Nadj’ (On the guest performance of the Joseph Nadj’s company). Ellenfény, Budapest, 8/31, pp. 11-13.

/62/ Sebestyén, R 2002, ‘Haru no saiten. Carlotta Ikeda butoh-ja’ (On Carlotta Ikeda’s butoh). Balkon, Budapest, 3, pp. 40-42.

/63/ Sebestyén, R 2001, ‘A nemek kuszasága. Gozzi : Turandot – Teatrul Bulandra’ (On the performance of the Romanian Theatre Bulandra). Ellenfény, Budapest, 5/21, pp. 18-21.

/64/ Sebestyén, R 2000, ‘Találkozások. Katona József : Bánk bán – Zsámbéki Nyári Színház. Próbanapló’ (Rehearsal diary of a Hungarian-Romanian co-production). Ellenfény, Budapest, 5/21, pp. 26-34.

/65/ Sebestyén, R 1998, ‘A kar megközelítése – a megközelítés kara. Euripidész : Íphigeneia Auliszban’ (On the performance of Euripides’ Iphigeneia in Aulis). Ellenfény, Budapest, 3/winter, pp. 33-39.

 

Book review

/66/ Sebestyén, R 2013, ‘Jelentésbozót’, on György Péter: Állatkert Kolozsváron – képzelt Erdély. Revizor – a kritikai portál, 10 Sept. 2013.

/67/ Sebestyén, R 2013, ‘A szabadok élete’, on Salman Rushdie: Joseph Anton. Revizor – a kritikai portál, 30 May 2013.

/68/ Sebestyén, R 2013, ‘Viviszekció’, on Michel Houellebecq: Lanzarote. Revizor – a kritikai portál, 18 April 2013.

/69/ Sebestyén, R 2013, ‘Közel (sem) múlt’, on Hans-Henning Paetzke: Szemfényvesztők. Revizor – a kritikai portál, 11 Jan. 2013.

/70/ Sebestyén, R 2012, ‘Többes szám, első személy’, on Senko Karuza: Szigetlakók. Revizor – a kritikai portál, 16 Oct. 2012.

/71/ Sebestyén, R 2012, ‘Tűz támad’, on Patti Smith: Kölykök. Revizor – a kritikai portál, 26 Sept. 20012.

/72/ Sebestyén, R 2012, ‘Haldoklom, kérlek’, on Sofi Oksanen: Baby Jane. Revizor – a kritikai portál, 23 Aug. 2012.

/73/ Sebestyén, R 2012, ‘Színház, város, ember’, on Török Tamara: Goldoni és Velence (on an academic approach of the theatre of Goldoni and its social context). Revizor – a kritikai portál, 06 May 2012.

/74/ Sebestyén, R 2012, ‘Hálók és horgok’ Gabnai Katalin: Színházas könyv (on a drama teaching book), 7 Aug. 2012.

/75/ Sebestyén, R 2012, ‘A tinglitangli esete a posztdramatikus színházzal’ Kiss Gabriella: A magyar színházi hagyomány nevető arca (on a post-dramatic approach of the commercial theatre), 10 July 2012.

/76/ Sebestyén, R 2012, ‘Nyelvében a dráma’ Jon Fosse: Valaki jön majd (on Hungarian translations and scenic adaptations of the plays of Jon Fosse). Revizor – a kritikai portál, 13 June 2012.

 

Drama translation

/77/ Sebestyén, R (transl.), 2006, Sarah Kane: 4.48 Pszichózis (4.48 Psychosis) . Symposion, Novi Sad, 2006/2007 0050-0051, pp. 11-49.

/78/ Sebestyén, R (transl.), 1997, Matei Vişniec: De mi legyen a csellóval ? (But What Shall We Do With The Cello?) Kalligram, Bratislava, 1997/11-12, pp. 54-71.

 

Other:

Editor of books, art catalogues and periodicals

Sebestyén, R. 2016, co-editor with Stephan, M.: Otherness and the Performing Arts, special issue of Otherness: Essays and Studies, Centre for Studies in Otherness, Aarhus University, ISSN 1904-6022

Sebestyén, R, co-founder and editor-in-chief between 2012-2014: Játéktér/Playing Area, theatre periodical and site on Hungarian theatres in Romania. Association Játéktér/Playing Area, Cluj, ISSN 2285-7850.

Sebestyén, R 2012, text; Majcher, B & Szesztai, Sz (eds) in: Magyar Formatervezési Díj (Hungarian Design Award) MFT, Budapest. ISSN 1785-6914

Sebestyén, R 2011, co-editor with Huszár, S.: Maladype 10 / ÉV/ YEARS, (A book of essays and studies on the Maladype company) Budapest. ISBN 978-963-08-2714-0.

Sebestyén, R 2011, text; in: Magyar Formatervezési Díj (Hungarian Design Award) MFT, Budapest.

Sebestyén, R 2010, text and translation; Majcher, B & Szesztai, Sz (eds) in: Magyar Formatervezési Díj (Hungarian Design Award) MFT, Budapest.

Sebestyén, R 2010, editor, co-author and translator; MCSX. Medence Csoport, Budapest, ISBN 978-963-06-9386-8.

 

Dissertation

Spaces and Meta-spaces in the Ancient Greek Theatre